Teaterdagene 2025

Scenekamp og stunt

Holdt av: 

Kursbeskrivelse:

På dette kurset vil vi se på nevekamp og enklere stuntteknikk for teater og film, med fokus på at deltakerne lærer teknikker de enkelt kan ta med seg videre i sitt arbeid. 

Dette kurset er både ment som en introduksjon for begynnere og en oppfriskning for de som har jobbet med kamp- og stuntscener tidligere.

Man trenger på ingen måte være «topptrent» for å delta, men vanlig fysisk førlighet anbefales. Dere må ta med treningsklær inkludert lange treningsbukser (ikke shorts) og innendørs sko.

Tema vi vil gå gjennom: 

  • Oppvarming
  • Balanse- og koordinasjonsøvelser med partner
  • Reaksjoner
  • Fallteknikk, ruller
  • Simulerte slag og spark
  • Sikre løft og kast
  • Kampkoreografi
  • Å framføre en kampscene, noen tips og råd
  • Hvordan filme en stuntsekvens
  • Uttøying
0qn94Qxc

Kursavgiften dekker i tillegg til ditt kurs lunsj lørdag og søndag, og
inngang på alle forestillinger. 

Earlybird

Melder du deg på kurs innen 1. august 2024 kan du få -10% rabatt!

Rabattkode: EARLYBIRD2024 

Kristoffer Jørgensen er leder for Arctic Action, Norges største stuntteam. Han er en av Nordens mest erfarne kampkoreografer for teater og film, med 30 års virke og store koreografioppdrag i inn- og utland.

Han har blant annet koreografert kampscener for Den Nasjonale Scene, Riksteatret, Det Norske Teater, Teater Vestland, Stiklestadspelet, Hålogaland Teater og Kongelige Teater (Danmark).

Han har også vært stuntansvarlig på mer enn 100 film- og TV-produksjoner, inkludert «Død Snø» 1 og 2, «Nr 24», «Den 12. mann», «Beforeigners», «La elva leve» og «There is something in the barn». 

Kristoffer er sertifisert scenekampinstruktør gjennom både Nordisk Scenekampforbund og International Fencing Coaches Association, og er utdannet stuntutøver fra United Stuntmen´s Association International Stunt School i Seattle, USA.

Han har vært utøver på internasjonalt toppnivå i scenekamp som konkurranseform, og ble verdensmester i 2008 og 2012. Kristoffer er opptatt av at scenekamp skal være forståelig, praktisk og lite mystisk, noe som løfter utøvere og scener, heller enn å oppleves som en hindring eller utfordring. Sikkerhet er også ekstremt viktig.