– Hvordan lede en prosessorientert scenekunstproduksjon med barn og unge.
Kursbeskrivelse:
I dette praktiske kurset får deltakerne erfare hvordan det er å lede en kunstnerisk prosess med barn og unge som målgruppe.
Denne prosessen inneholder følgende faser:
- idémyldring
- konseptualisering
- strukturering
- gjennomføring
I løpet av tre dager skal vi gå fra den første ideen til den ferdige forestillingen, og vi stiller oss følgende spørsmål:
- Hvordan opprettholde fremdriften?
- Hvordan inkludere og se alle barn og unge gjennom hele prosessen?
- Når lukker du prosessen?
- Hvordan være kunstnerisk, organisatorisk og pedagogisk i en og samme prosess?
Uavhengig om det er med 13 eller 387 aktører, skal den kunstneriske prosessen gi barn og unge en opplevelse av trygghet, inkludering og ikke minst mestring, sammen i scenerommet.
Etter kurset vil deltakerne sitte igjen med verktøy som kan brukes til;
- konseptualisering og materialutvikling
- manusarbeid og dramaturgiske grep
- skuespillerteknikk tilpasset barn og unge
- målgruppetenkning
- medvirkning
- pedagogiske tilnærminger
- tilrettelegging etter tilgjengelige ressurser, kostymer, rekvisitter, scenografi, lys og lyd
- maler for produksjonsplan og fremdriftsplan
Kjøreplan:
På fredag vil deltakerne bli kjent og vi skal leke oss med idémyldring.
På lørdag skal deltakerne jobbe videre med idémyldring, over i materialutvikling og manusarbeid.
På søndagen vil gå til strukturering og ferdigstilling.
Gjennomgående vil det jobbes med skuespillerteknikk, medvirkning og målgruppetenkning.